2018 szeptember 20, csütörtök
Kezdőoldal / Intézmények / Hivatal / Az 1848-as forradalom 170. évfordulójára emlékezünk
kokarda

Az 1848-as forradalom 170. évfordulójára emlékezünk

kokarda

Mindig is kiemelkedő jelentőséggel bírt 1848. március 15. Országos ünnepünk magában hordozza a nemzeti öntudat, a szabadság szárnyalásának, a változás, a megújulás lehetőségének érzését.

Ezen korszaknak köszönhetjük a himnusz keletkezését, a magyar zászló piros-fehér-zöld színeinek, a trikolornak hivatalossá válását. Pozsony helyett Budapest lett hazánk fővárosa. A latin helyett a magyar lépett elő hivatalos nyelvvé.

Kevésbé ismert tény, hogy a magyarországi romák meghatározó szerepet játszottak az 1848-49-es forradalom és szabadságharcban. Főként a zenészek küldetéséről van tudomásunk. Ők leginkább katona muzsikusként működtek közre a nemzetőrök seregeiben: Farkas József, Farkas Miska, Fátyol Károly, Kálózdi János, Kolozsvári Salamon, Pityó József, Sági Balogh Jancsi, Salamon József, Sárközi Ferenc. Mindvégig a katonák mellett voltak: csatában buzdító indulókkal lelkesítettek, pihenőidőben a szórakoztatásról gondoskodtak. Természetesen hegedű mellett kardot, puskát is ragadtak, s ha kellett, életüket adták a szabadságért.

A honvéd zászlóaljak soraiban számos roma/cigány fémműves szolgált. Nagy szükség volt rájuk; a  fegyver- és szegkovácsokra, az ágyúöntőkre, a lópatkolókra speciális mesterségbeli tudásuk miatt. Ők is folyamatosan a seregek mellett tartózkodtak, javították a megsérült harci eszközöket. Feljegyzések szerint Gábor Áron ágyúöntő műhelyeiben is rengeteg ügyes kezű cigányember dolgozott. Nevüket nem őrzi a történelem. Mi, az utókor tisztában vagyunk nemes hadi cselekedeteikkel és megemlékezünk róluk jeles napjainkon.

Ezeket olvasta már?

foto

Jutalmakat adott át az Országos Roma Önkormányzat

Tanév végén az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalában díjakat vehettek át a nemzetiségi versenyek legeredményesebb tanulói. Az országos rajzverseny célja a hazai nemzetiségek történelmének, földrajzának, szellemi kultúrájának, népszokásainak, helyi hagyományainak bemutatása volt. A tanulók által kreált alkotások e sokszínű és gazdag világ értékeit közvetítették érzékeny gyermeki látásmóddal, változatos képi megjelenítéssel.