Online kerekasztal beszélgetés 2022.11.04-én

A neves szakértők annak a kettősségét járták körül, amely egyrészt megérti a cigány gyerekek iskolai beilleszkedésének nyelvi korlátait, másrészt felveti a roma nyelv elfelejtődésének lehetőségét. Azaz a lovári/beás nyelv, az iskolai-állami nyelv és az otthoni nyelvhasználat egyszere történő használatának problémáját, az iskola és a család elvárásainak különbözőségét. A gyerekek nyelvtanulásnál már inkább a munkavállaláshoz, a társadalmi beilleszkedéshez szükséges nyelveket tanulják, az otthonra szorult cigány nyelv pedig lassan kikopik a szókincsükből.

Munkaerőpiaci érvényesülésükhöz az előbbi út vezet, az identitástudat elvesztése, amely a nyelv elvesztésének következményei is lehet, azonban komoly aggodalmat kelt. Szükségesnek tartották a szülők, a család bevonása mellett az iskolai támogatást, a nyelvoktatás lehetőségének biztosítását ahhoz, hogy a cigány nyelv visszanyerje értékét, bővülő szókincse, szakmailag megformált nyelvtana méltó helyre tegye ezt. Elengedhetetlennek tartották azt is, hogy több könyv, gyűjtemény, e-könyv jelenjen meg cigány nyelveket, állami támogatást kapjon ez a kezdeményezés. A vita során valamennyien egyetértettek abban, hogy a legfontosabb feladat az ifjúság bevonása, amely nélkül valóban a felvetett veszély realitássá válhat.

Ezeket olvasta már?

Országos roma képzőművészeti kiállítás és vásár

Az Országos Roma Kulturális és Média Centrum, valamint az Országos Roma Foglalkoztatási Központ szervezésében 2022. …