Húsvét

Húsvéti ünnepkör a Biblia hagyománya szerint

Húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe, Jézus kereszthalálának és feltámadásnak emlékére. A zsidó vallásban pészach (jelentése elkerülni, kikerülni) idején  ünneplik az egyiptomi rabságból való szabadulást. Magyarul a kovásztalan kenyér (macesz) ünnepének is nevezik, mert a fáraó annyi időt sem hagyott a zsidóknak Egyiptomból való távozásra, ameddig a kenyerüket megkeleszthették volna, ezért vízből és lisztből gyúrt, kelesztés nélküli maceszt (pászkát) ették.

Eredetileg a két ünnep időben egybeesett, majd 325-ben a niceai zsinat a keresztény húsvétot a tavaszi napéjegyenlőséget (március 21.) követő első holdtölte utáni vasárnapra tette. Mivel ez az időpont évről-évre változó, a húsvét ún. mozgó ünnep. Az ünnepet megelőző 40 nap a nagyböjt, Jézus 40 napos pusztai böjtjének emlékére. Ez az időszak a felkészülés, a lelki és testi megtisztulás ideje.

Néhány húsvéti népszokás

Nagyhétnek nevezzük a nagyböjt utolsó hetét, mely virágvasárnaptól húsvét vasárnapig tart. Jézus Jeruzsálembe való bevonulásának emlékére a húsvét előtti vasárnapot virágvasárnapnak nevezzük. A katolikus templomokban általánosan elterjedt szokás a nagymise előtti barkaszentelés, melyet a pap kioszt a hívek között. A megszentelt barkának gyógyító, rontásűző szerepet tulajdonítottak.

Nagycsütörtökön elhallgatnak a templomok harangjai, azt tartják, hogy a harangok Rómába mentek, ott gyászolják Krisztust. Szokás volt ilyenkor kereplővel zajt kelteni, hogy elűzzék a gonoszt, és így helyettesítették a harangokat. A katolikus hívők körében szokás a nagycsütörtöki lábmosás. Magas rangú személyek mosták meg ilyenkor tizenkét szegény ember lábát. Liturgikus eredetű szokás a pilátusverés, vagy égetés is.  Elterjedt szokás nagycsütörtökön a virrasztás, annak emlékére, hogy Jézus az Olajfák hegyén virrasztott. Bizonyos vidékeken zöldcsütörtöknek is nevezték, mivel a bő termés reményében különböző, zöld növényekből készült ételeket fogyasztottak.

Nagypénteken halt kereszthalált Jézus. A keresztények körében ez a bűnbánat, a mély gyász és szigorú böjt napja. Ilyenkor a templomokban az oltárokat letakarítják és a harangok némák.

Nagyszombaton véget ér a 40 napos böjt, ekkor újra megszólalnak a harangok. Jelentős esemény a víz-, illetve a tűzszentelés. Katolikus templomokban a gyertyát a megszentelt tűz lángjáról gyújtják meg. Jellegzetes szokás még a feltámadási körmenet is.

Húsvét vasárnapján Jézus feltámadását ünnepeljük. Ünneplése a VIII. század körül vált általánossá. Sok helyütt ezen a napon a reggeli mosdóvízbe piros tojást tettek, melynek egészségvarázsló szerepet tulajdonítottak. A babona szerint az asszonyoknak nem volt szabad főzni, mosni, sepregetni.

A húsvéti szertartáshoz kapcsolódik az ételszentelés szokása. A sonkát, bárányt, tojást, kalácsot a templomban megszenteltették, ezután mágikus erőt tulajdonítottak neki. Előfordult, hogy a sonka csontját gyümölcsfára akasztották, vagy a földekre vitték a jó termés reményében. Vasárnap hajnalán szokás volt a jézuskeresés. Ilyenkor felkeresték a falubéli kereszteket.

Húsvéthétfő a locsolkodás napja. Erről már a XVII. században is maradtak fenn írásos emlékek. Kezdetben vízzel, majd a polgárosodást követően kölnivízzel locsoltak. Ennek alapja a víz megtisztító, megújító erejébe vetett hit. Bibliai eredetet is tulajdonítanak a locsolkodás hagyományának. Eszerint a Jézus sírját őrző katonák a feltámadás hírét vivő ujjongó asszonyokat igyekeztek lecsendesíteni, ezért lelocsolták őket. Vidéken pedig egykor kútvízzel, vödörből locsolták le a lányokat.

Szimbólumok

A tojás ősi termékenységi szimbólum, szinte minden népnél fellelhető. A születés, a teremtés, a megújhodás jelképe. A kereszténységben a feltámadás szimbóluma lett.

A másik alapvető húsvéti szimbólum Magyarországon a barkaág, melyet templomban is megszenteltetnek. Ennek eredete a virágvasárnap ünnepléséhez nyúlik vissza: valamilyen éppen rügyező ágat, vagy száraz virágokat visznek virágvasárnapon a templomba a húsvétra készülve.

A húsvéti bárány rituális szerepe Magyarországon az utóbbi időben jelentősen csökkent, de ábrázolásokon, képeslapokon még mindig sűrűn találkozni vele. Hazánkban a bárányhús fogyasztása egyre ritkább. A jelkép eredete bibliai: a zsidó nép bárányt áldozott Istennek, és bárányvérrel kenték be házuk ajtaját, így a halál angyala elkerülte őket az egyiptomi rabság évei alatt. Jézus kereszthalála is az áldozatot hordozza magában, hiszen halála által váltotta meg az emberiséget.

A húsvéti nyúl jelképe Németországból ered, nálunk csak a polgárosodással, a XIX. század folyamán honosodott meg. Eredete igen érdekes, a húsvéti Holdban egy nyúl képét vélték felfedezni, azonkívül a nyúl maga is a termékenység szimbólumává vált. Szintén német hatásra terjed napjainkban az a szokás, hogy a barkaágat feldíszítik kifújt piros tojással, apró figurákkal.

 

 

Ezeket olvasta már?

Fáklyás felvonulás az Antirasszista Világnap alkalmából

Az Országos Roma Sportközpont az Antirasszista Világnap alkalmából fáklyás felvonulást szervez, az Országos Roma Sportközpont …